Tento e-shop využíva cookies a bez ich použitia nie je schopný fungovať.Ak súhlasíte,kliknite na zelený krížik. Ak nesúhlasíte kliknite na tento odkaz.Stránka bude zrušená.
X
kontaktný formulár
chcem zaslať dotaz
počítadlo prístupov
online: 28
dnes: 325
týždeň: 3761
celkom: 2967346

 

Ako meditovať

Pohľad späť

Keď som sa pred dvadsiatimi rokmi konečne dostal za Dunaj,presnejšie do Rakúska,bol som doslova ohúrený.

Zostal mi v pamäti reklamný pútač, ktorý zakrýval starú rozpadnutú šopu v jednej prihraničnej dedinke,na ktorej si Coca-Colu v plechovke postrkovali dve natiahnuté ruky. Bol som unesený veľkosťou aj farebnosťou toho monštra,ktorý určite priniesol majiteľom spomínanej šopy, akúsi korunku , či šiling do rozpočtu. V návale šťastia a radosti z práve nadobudnutej slobody,som si vôbec neuvedomil pozadie a pravú tvár tejto a podobných reklamných tlakov na ľudskú psychiku. Vôbec už nie, že sa jedná o spôsob, ako zmanipulovať a nahlodať myslenie človeka. Veď o tom vlastne reklama je!

Čosi také sme u nás nemali,nepoznali,videli sme to len vo filmoch a tí šťastnejší na Rakúskej televízii. Dychtivo som nasával všetko čo bolo spoza hraníc,neznáme,nové, no podvedomie mi s predstihom našepkávalo, že je to len veľká lož.

Oddal som sa hodnotám západu viac, ako bolo zdravé. Nenávidel som režim v ktorom som prežil veľkú časť svojho života. Nenávidel som vlastne nič čo z neho vzišlo, akoby som stratil všetok rozum a súdnosť. Všetci boli takí,prečo by som ja mal byť iný? Dokonca aj to čo bolo dobré,sa stalo pod tlakom vtieravých reklám, meniaceho sa životného štýlu a hlavne systému,- zlé,zastaralé,nepotrebné!

Nenávidel som ho preto, lebo som nepoznal druhú stranu tej hrdzavej mince, ktorá sa v pozlátku vynárala z poza hraníc. Preto som prijal aj vojnu v priamom prenose. Zabíjanie pred zrakmi celého sveta,ktoré v tom čase vysielala každá televízia aj s patričným komentárom. Jednalo sa o tzv. „požehnanú“vojnu v Perzskom zálive.

Nuž a tak sme začali hltať iný,už kapitalistický chlebík, aj s poriadnym navijakom,ak nie s celou udicou. Vysnívaný kapitalizmus nás prepadol v obývačkách aj v kuchyniach domovov. Začal nám chutiť margarín miesto kvalitného masla a začali sme sa nadájať Colou. Pamätám si,keď som priniesol mojej matke margarín dovezený z Viedne a ona ho prvý raz ochutnala.

„Čo to preboha je?! Pozrela na mňa nechápavo a vypľula ho do umývadla.

Začali sme vedome konzumovať prepečené mäso páchnuce po spálenom oleji,preferovali sme rýchle občerstvenia,len aby sme niečo dôležité v nadchádzajúcom kapitalizme nezmeškali. To všetko len tak, postojačky, pod farebne blikajúcimi reklamami a v tieni predavačov, navlečených do farebných rovnošiat, ako deti samotného Maa.

Áno! Presne tak, ako som to videl prvý krát vo Viedni. „Konečne sa naplnil ten sen“, o ktorom som určite nie sám toľko sníval!

Ryba,jedlo žobrákov,ako sa niekedy na bratislavskom trhovisku hovorilo, sa stala lahôdkou. Kuracie zadky,ktoré sa hádzali psovi, sa začali predávať s kúskom chrbta v honosnom balení s hrabákmi a krkami,ako delikatesa. Kvalitnú vodu z vodovodu, sme vymenili za sladké presýtené žbrndy. Rohliky sa scvrkli o polovicu, kyslé mlieko sa nedá doma vyrobiť,pretože vznikne jedna smradľavá odporne zapáchajúca tekutina, ktorú udržíte v ústach len dovtedy,kým ju rýchlo nevypľujete…a to kdekoľvek!

Všetko čo bolo kedysi naozaj dobré,čo malo svoju hodnotu-tradíciu,sme vlastne vymenili za šmejdy v drahom obale.

Nie! Nechcem len kritizovať. Sú tu aj dobré veci. Len čím ďalej ich je menej a treba ich poriadne hľadať. Hľadať,premýšľať, čítať nečitateľné návody a obsahy,ktoré nemáme šancu vidieť, ak sme si nepribalili lupu.

Ulice sa nám zaplnili bratislavčanmi z Číny,Thajwanu či Vietnamu. Cez reklamy si nevidíme špičku nosa. Chodníky a prechody sú plné stojacich áut. Exekútor dopisuje adresu a správca domu hádže do schránky vyúčtovanie s tučným nedoplatkom.

Žijeme v pomyselnom blahobyte. Máme dva aj tri telefóny,internet,televíziu,domáce kino,DVD,PC a stále nám niečo chýba. Zákazy,príkazy,nariadenia,poučenia,ktorým už človek prestáva rozumieť a vyznať sa v nich,je priam nemožné. Kamery nás sledujú na každom kroku. Kdekoľvek sa pohneme, sme pod kontrolou. Všetko je evidované,zaznamenané a všetko pre našu „bezpečnosť.“ Každá správa,každá pošta,každý telefonát,každá platba,každý mail,každý,niekedy veľmi súkromný pohyb, je pod organizovaným dohľadom. Kedykoľvek sa dá vybrať z archívu ako zbraň, ktorá je pripravená na okamžité použitie proti nám. Zaujímavé je, že aj pri takomto špicľovaní dochádza k trestným činom o akých som nemal v minulosti ani potuchy. Drogy,prepady,násilie,výpalníctvo,vraždy… sa stali bežným sprievodným javom tejto slobodnej doby.

Zbavujeme sa vlastnej identity,pretože súhlasíme so všetkým, čo po nás rôzne inštitúcie, ako banky,mobilní operátori a pod.,požadujú.

Veru tak, máme čo sme chceli,máme tu sen o ktorom sme snívali.

Môžeme vidieť oči bezdomovca, ktorí sa určite na ulici nenarodil. Môžeme vidieť žobrákov, čo im trčia nohy z kontajnera,aby sa natiahli za prázdnou fľašou, či noblesné hotely pre psov aj s vlastnou www stránkou,lekárom a kaderníkom. Môžeme sledovať zložité operácie svojich psích miláčikov priamo na internete. A ak sa nám náhodou nás drahý psík stratí,okamžite sa oňho postarajú v útulku aj s lekárskou starostlivosťou.

Ak sa však ocitne na ulici človek, nezakopne oňho ani pes. Stávame sa číslom daňového úradu či sociálnej poisťovne.

Kde sa podeli hodnoty,kde je vlastná podstata človečenstva? Kde je niečo viac, ako len strohé konštatovanie…. Hrôza, čo sa tu udialo za tých dvadsať rokov.

Vytratila sa láska,porozumenie,ľudskosť,tolerancia,teplo rúk,sklon pred šedinami…

Nepoznáme suseda,nevieme aký plat má vlastná žena či muž. Nesmieme dať po zadku vlastnému dieťaťu ak nechceme mať problém s úradmi. Sledujeme stupídne,nehodnotné až deštruktívne pôsobiace televízne stanice, kde seriály bez konca nahradzujú kultúrne vyžitie určitej skupine nevedomých a možno aj nevidomých ľudí. Ale čo ta druhá polovica? Nemá šancu fungovať dôstojne,bez toho aby jej boli podsúvané podobné stupídnosti?

Ak je toho málo, môžeme si pozrieť Superstar a tam nás pošlú verejne do r..i aj s posmešným komentárom. Ak je ešte málo, potom sú tu pripečení policajti,alebo niečo podobné o tzv. mafii?

Nádhera a vďaka,za ten kultúrny a hodnotný zážitok,ktorý nám za lacný peniaz podsúvajú ako duševným mrzákom, niektoré televízie. Nehovoriac,aké celebrity tam má možnosť človek vidieť… Kde že by mali na nich takí umelci, ako p. Króner,Dibarbora,Huba… atp., čo sa celý život usilovali, aby predviedli ten najlepší herecký-umelecký výkon,aby zanechali v divákovi ozajstný zážitok. Rozdiel je len v tom,že títo herci s umením žili celý svoj život. Žili pre umenie a srdcom umenie tvorili.

Kupujeme cigarety,ktoré nám zakázali fajčiť tam,kde sa fajčiť vždy mohli. Okrádajú nás ako malé deti na piesočku a z každej predanej krabičky nám jednu-dve vytiahnu už pred predajom.

K lekárke chodíme s platobnou kartou,alebo s peňaženkou v ruke…bavíme sa ako roboti, keď jeden rozpráva o živote a druhý hľadí do počítača.

Formulky,nacvičené frázy, ktoré nemajú s našim ozajstným ľudským vnútrom a presvedčením nič spoločného. Letákmi,ktorými sú upchané vchody bytoviek, nás lákajú do obchodov. Dobre nás neprosia aby sme nakúpili práve u nich. Keď sme však zaplatili, „u nich“,nestačíme sa diviť ako musíme kmitať a hádzať svoj nákup do tašky. Hneď je jasné kto je tu pánom a kde ich zdvorilosť skončila.

Môžeme povedať svoj názor. Slobodne,demokraticky sa /občas/ vyjadriť. No k čomu to je, keď je to nič platné.

Žijeme v neustálom strese a napätí. Nikto z nás si nie je istý zajtrajškom. Je len pár jedincov ktorím je to jedno a tí žijú aj tak mimo nás a v anonymite.

Nie som sám, ktorému to všetko už začalo vadiť.

Niekde sa stala chyba-veľká chyba,ktorej náprava bude trvať dlho. Ochorel nám svet a mi v snahe uplatniť sa, sme ochoreli s ním! Socializmus nebol dobrý, ale takáto demokracia, nie je o nič lepšia. Možno až nástup duševných chorôb,depresii, samovrážd, naštartuje proces triedenia, ktorý nás položí na kolená,keď to už prestaneme zvládať. Vidíme len Bratislavu, alebo väčšie mestá,ale čo tí, ktorí žijú na dedinách,samotách?

A čo ďalej?

Mám dosť slobody tohto typu, slobody, ktorá so slobodou nemá nič spoločného. Slobody, ktorú si nedokážeme užívať, pretože je viac proti nám ako pre nás. Je tak oklieštená zákonmi a zároveň otvorená neprávosti,zločinu,podvodom, že jej existencia mi pripadá ako aura. Kdesi je, ale nevidím ju. Je mimo mňa.

Nuž a záverom? Nechýba mi už reklama,ktorá ma v tej rakúskej dedine tak ohúrila .Nechýba mi ani západ o ktorého ideách som toľko sníval. Nechýbajú mi ani kuracie zadky čo som hádzal psovi…chyba mi len jedno: chcem ešte stretnúť človeka-priateľa. Chcem sa ráno prebudiť a celým srdcom sa tešiť novému dňu. Chcem mať okolo seba úprimných ľudí, ako tomu bolo voľakedy. Chcem stretnúť kamaráta, ktorého prvá otázka nebude smerovať k materiálnym veciam, ale bez prípravy ma potľapká po pleci: ako sa máš? Ako žiješ? Zájdeme si sadnúť…?

Kamaráta ktorého v polovici debaty nevyruší zvonenie mobilu a bude musieť odísť.

„Vieš,tento telefonát bol tak dôležitý, že ak by som to nezobral, mohlo by ma to stáť prácu.“

Nie! Verím že nie! No ovládol nás strach a v tom strachu žijeme svoje každodenné životy. To je fakt a skutočná realita tohto novodobého,pokazeného sveta.

Nehovorím o novembri,ten prísť musel,ale o tom, čo všetko sem s novembrom vkĺzlo.

Ďalšieho pokusu,ktorý príde keď sa to už celé nebude dať udržať, sa chvála Bohu nedožijem.

Dokedy bude človek hľadať svoje miesto?

-Sambaly


Pár reakcií z internetu. Ďakujem.

 

che | ip:78.99.174 | 2010-05-26 (10:57)
76% hlasovalo = 15
mínus plus
nie je čo dodať, hovoríš my z duše. Nechali sme sa ohúriť pozlátkom ako také blbé ryby sme sa chytili na blýskajúce sa návnady. Nie je ani čo písať lebo je to až do plaču čo sme zo sebou nechali urobiť.
 
 
 
ggg | ip:195.146.1 | 2010-05-26 (11:15)
75% hlasovalo = 10
mínus plus
velmi pekna uvaha. predtym materialna kriza, teraz kriza hodnot. je vsak nejaka ina alternativa? hypoteticka mozno, realna zial nie
 
 
 
ANONYM | ip:95.103.21 | 2010-05-26 (11:20)
68% hlasovalo = 9
mínus plus
pekny clanok co hovori vela
 
 
 
kral_jeliman | ip:195.168.2 | 2010-05-26 (11:40)
56% hlasovalo = 6
mínus plus
Drahy bratu v zbrani, nebud smutny, je to vecny kolotoc. Stastie nenajdes v druhom cloveku, jedine v sebe. Ked budes stastny Ty sam, budu stastni aj ludia okolo teba. :-)
 
 
 
DrHujer | ip:213.160.1 | 2010-05-26 (11:43)
60% hlasovalo = 5
mínus plus
zasaď strom, postav dom a urob syna. Toto je hodnota pre človeka.
 
 
 
marduk | ip:188.123.1 | 2010-05-26 (11:50)
77% hlasovalo = 12
mínus plus
mám presne, ten istý názor. keď o tom ale niekomu rozprávam, pozrie na mňa ako na blázna. čuduje sa prečo nepozerám super star a podobné.... dúfam, že sa raz zobudíme.
 
 
 
milan | ip:87.244.25 | 2010-05-26 (12:35)
76% hlasovalo = 15
mínus plus
Karol Marx.Jeho dielo,Kapitál, ktoré sme vďaka komunistom nenávideli, mal predsa pravdu. Nečítal som ho. Viem ale o čom pojednáva. Ak ste si všimli, ocenil ho nedávno aj Dalajláma. Marx a Engels boli na začiatku kapitalizmu, pri jeho vzniku. Už vtedy sa kapitalizmus javil ako nehumánny, nesolidárny a bezohľadný. Skúste začať pracovať v nejakej obchodnej alebo finančnej oblasti. Budú vás učiť, ako oblbnúť, odviesť pozornosť, oklamať, prekabátiť, ako donútiť ľudí, aby si kúpili aj to čo im netreba. Čistá psychológia. Je to všetko len o bezohľadnom zisku. Reklama k tomu patrí.
 
 
 
radka | ip:85.237.22 | 2010-05-26 (12:51)
67% hlasovalo = 5
mínus plus
velmi pekne::))
 
 
 
Slovan | ip:212.5.205 | 2010-05-26 (12:53)
53% hlasovalo = 9
mínus plus
Pre Marxa pouzivaj jeho prave meno, t.j. Mojzis Mordechaj Levi. A najprv si Kapital a komunisticky manifest precitaj a potom sa vyjadruj. Netreba zabudat, ze napr. jednym z hlavnych bodov komunistickeho manifestu bolo ustanovenie centralnych bank.
 
 
 
dfg | ip:178.41.58 | 2010-05-26 (13:03)
64% hlasovalo = 4
mínus plus
Vystizny clanok. Zhrnutie toho cim si prechadzame vsade su len navonane zdochliny. A clovek bol prinuteny v sebe potlacit nieco co je prirodzene a naopak zacat robit veci pod natlakom aby prezil. Je to hlbokopremyslene sprisahanie voci cloveku, riesenim je len kriza na nas je ci VEDOMIA alebo VOJENSKA/EKONOMICKA.



 
 
 
Leftie_SK | ip:87.197.11 | 2010-05-26 (13:05)
71% hlasovalo = 7
mínus plus
Jeden z najlepších príspevkov čo som v poslednom čase na tomto serveri čítal. Súhlas so všetkým. ;-)
 
 
 
Ichthys | ip:213.151.2 | 2010-05-26 (13:18)
57% hlasovalo = 4
mínus plus
Taký dobrý článok by som ani ja nenapísal! Len aby to netrvalo ako Rímska ríša - ten kapitalizmus.
 
 
 
rannkor | ip:88.103.83 | 2010-05-26 (13:24)
65% hlasovalo = 7
mínus plus
uzasne pravdiva uvaha, a ja len dufam ze sa takto otvoria oci viacerym ludom
 
 

Ukázať príspevok od prispievateľa otvoreneoci | ip:67.213.71
 
otvoreneoci | ip:67.213.71 | 2010-05-26 (13:31)
27% hlasovalo = 20
mínus plus
Pre autora a jemu podobnych, vystahuj sa na Kubu alebo chod len na dovolenku a rychlo sa spametate.
Kazdy je sam tvorcom svojho stastia, jako si ustelies tak budes spat. Bohuzial chlapci v kapitalizme nikto nebude robit na vase zadky, toto je to najkrajsie na demokracii. A na Slovensku stale mate pokomunisticky hnoj a zato si mozete sami, nezabudnite volit SMER, aby ste sa mali lepsie.

 
 
 
lima | ip:188.167.4 | 2010-05-26 (14:00)
82% hlasovalo = 18
mínus plus
pre otvoreneoci.
Milé otvoreneoci, asi si nepochopil o čom bol ten článok. Nie o robení a nič nerobení, či kapitalizme alebo socializme, ale autor pochopil obludné rozmery dneška vystihol podstatu, že v tomto dnešnom "úžasnom a dokonalom umelom svete" chýbajú také základné priority akou je ľudskosť, skutočné priateľstvo, spolupatričnosť, rodina, súcit, láska a vôbec čistý ľudský rozmer.
pre sambaly bernal:
Výborný článok(úvaha), len tak ďalej, nech ľudia zistia o čo prichádzajú alebo už prišli.

 
 
 
Ichthys | ip:213.151.2 | 2010-05-26 (15:01)
74% hlasovalo = 9
mínus plus
: otvoreneoci
Prežil som polovicu života v socializme a druhú v kapitalizme. Robím aj 12 hod denne vrátane soboty. Za socíku to bolo len občas v sobotu - akcia Z. Nemôžeme všetci odísť, treba sa postarať aj o deti, rodičov, starých rodičov. Fidelovci dlho nevydržia a po potom čo bude na Kube? Celá sa premenuje na Guantanámo!

 
 
 
Toudy | ip:188.123.9 | 2010-05-26 (15:55)
76% hlasovalo = 11
mínus plus
Pravdivy clanok. V byvalom rezime nas drzali nakratko a slintali sme na zapad a ked nas vypustili ako hladnych psov zistili sme, ze sme pozerali na pozlatko a zo stavnateho masa je len zatuchnuta zdochlina. Trhova ekonomika nefunguje. Kazdy trh ma deficit v rozhodovani, pretoze potrebuje osvietenych spotrebitelov. A to zial spotrebitelia nie su. A z toho vznika profit. Ked kupujete auto, neviete presne co kupujete, ani netusite za akych podmienok, nemate presny prehlad z akych materialov ho niekto vyrobil, kolko pri tom znicil Vasho zivotneho prostredia atd. Spotrebitelia sa lahko daju oklamat. Spotrebitelia a trhy sa daju ovladat mediami a reklamami. Preto v trhovej ekonomike ten, co vyraba informacie a siri propagandu(reklamy) ma najsilnejsi najstroj moci.

Este by som dodal, ze komunisti su tiez ludia, co chcu zisk, len sa k nemu chcu dostat inak. Nie najrychlejsou, najjednoduchsou a najkratsou cestou ako v kapitalizme, ale premyslenou a zobrat co najviac premennych do rozhodovacieho procesu. Teda nie len seba a mozno este svoju rodinu ako v kapitalizme, ale co najvacsie mnozstvo ludi a ich zaujem takisto. Teda komunisti su ovela doslednejsi v dosahovani udrzatelneho progresu. Aj ked sa Vam zda, ze su moc pomaly, ale tie veci, co vymyslia vydrzia a neznicia Vam zdravie. Predstavte si, ze by sme vsetci pracovali nie len pre seba, ale pre dobro vsetkych. Nie len preto, aby som niekoho oklamal, podviedol a zarobil na nom, ale preto, aby to prinasalo osoh vsetkym. Naco vyrabat 10 druhov mobilov, ked mozme mat jeden, dva kvalitne a pre vsetkych ? Naco vyrabat 10 znaciek osobnych aut, ked mozme mat 2 kvalitne ? Likvidujeme zdroje na nekvalitne podradne vyrobky. A iba Vas to neustale nuti vyberat, byt podozrievavy a stracat cas hladanim najvhodnejsej ponuky. Neda sa doverovat nikomu. Nie v takejto spolocnosti sa neda existovat.

 
 
 
eros | ip:86.41.83. | 2010-05-26 (17:06)
64% hlasovalo = 4
mínus plus
Pefektny clanok. Mam pocit ze som ho nedavno cital niekde, neviem kde. Ako som tak preletel dikusiu niekto sa tu vyjadril o centralnych bankach ako o niecom zlom. Pritom na strankach o reformach sa pise ze treba zrusit sukromne banky a vytvorit jednu centralnu. Ale pozor nie nieco ako Federal Reserve v USA, to mi je jasne. Ja osobne som za to. Tak si to presim ujasnime.
Este k clanku chcem dodat ze blazeny ti ktory ho pochopili. Bodaj by nas bola vacsina!!! Mozno aj to pride.

 
 
 
Anunnaki | ip:80.188.86 | 2010-05-26 (17:24)
74% hlasovalo = 9
mínus plus
to Slovan:

Samozrejme jedina statna centralna banka je jedine riesenie, ktore dokaze zastavit kapitalizmus ak su splnene dalsie dve veci:

a) centralna banka je 100% statna, kludne moze poziciavat na urok, ten potom zostava v statnom rozpocte, takze ziadny problem

b) musi byt zo zakona zakazana Multiplikativna expanzia depozit ( ala frakcny rezervny system ), inak povedane 100% krytie penazi na uvery.

Obe tieto veci je jedina cesta k prosperujucej spolocnosti, kde sa bankovnictvo stava prakticky bezziskovou sluzbou spolocnosti, a samo o sebe nevytvara ziaden zisk "bez prace pre elitu" ako je to teraz. Prakticky to znamena postupny zanik korporacii, pretoze tie bez lacnejsich uverov ako bezny maly a stredny podnikatelia nikdy nemozu prezit, vdaka nizzsej efektivite a vyssim nakladom. Stop globalizacii.

 
 
 
Anunnaki | ip:80.188.86 | 2010-05-26 (17:32)
62% hlasovalo = 3
mínus plus
ad. kapitalizmus, najvetsie nedostatky kapitalizmu:

a) boj o holi existenciu znamena boj o peniaze, coz znamena zvysovanie konkurencie. Kde je konkurencia, nemoze existovat bezistna spolupraca.

b) patenty, asi najvetsi problem. Nieco co niekdo vymyslel super lacno a efektivne, moze vyrabat len vybrana firma/firmy ( monopol - vysoke ceny ). Vsetci ostatny musia za drahe naklady ktore nakoniec zaplati spotrebitel vyvyjat ine riesenia, vetsinou menej efektivne, len aby neporusili autorske prava

c) globalizacia = korporacie, mnozstevne zlavy davaju obrovsku nefer vyhodu malym podnikatelom a strednym firmam
d) prepojenost korporacii a bank im prinasa superlacne uvery

To vsetko vedie k prirodzenemu vytlaceniu malych a strednych podnikatelov, a konci to niekolkymi nadnarodnymi mono-duo-triopolmy. A mame tu vlastne vladu korporacii, ktore vlastnia od bank cez media a armady a zdravotnictvo a skolstvo ... vladu kapitalistickych elitnych oligarchov v pseudodemokracii.

 
 
 
duves | ip:91.127.16 | 2010-05-26 (21:21)
62% hlasovalo = 3
mínus plus
Dobrý članok. Na tú (kurník) šopu za hranicami si spomínam. Jazdil som na bicykli, takže viem.
 
 
 
koian | ip:195.91.79 | 2010-05-26 (22:18)
81% hlasovalo = 16
mínus plus
Dobrý článok,trefný až to bolí. A veru že bolí,ak si riadok za riadkom uvedomujeme tu nehorázne krutú pravdu reality súčasnosti v našej spoločnosti.V spoločnosti ,kde celé generácie boli aj za prvej ČSR ,či Slovenského štátu vedení k iným hodnotám .Neraz počúvam od tých "pravých demokratov",ako komunizmus vyše 40 rokov deformoval myslenie našich ľudí.Keď nezištné ozajstné priateľstvá,ochota pomôcť bez očakávania nejakého zárobku,úcta k učiteľovi,rodičovi,k starším ľuďom atď,proste hodnoty ,ktoré tu boli zaužívané až bežné, keď to je deformácia, čo je potom súčasný permanentne podvádzajúci mechanizmus,zvaný biznis,ktorý zmenil ľudí na naháňajúce sa stroje ochudobnené a to postatné - ľudskosť_!!Zaujímavé ,že zhodne veľmi často počúvam názor socializmus nebol dobrý,ale ľudia boli k sebe lepší,priateľskejší,úprimnejší,mali proste k sebe bližšie,a naproti tomu kapitalizmus je lepší,slobodnejší,demokratickejší ale ľudia sú uzavretejší,nenávistní,agresívnejší,vytvárajú sa kasty na báze sociálnych rozdielov,rúcajú sa priateľstvá a manželstvá pre majetkové a finančné ciele či nezhody..Dá sa porovnať"povýšenectvo"nejakého straníckeho funkcionára z bývalého KNV/krajský národný výbor/,idúceho na svoju chatu na nejakej Lade 1500-ke , so súčasným podnikateľom s vyholenou hlavou,či regionálnym politikom
uháňajúcim mestom cca 120 km/h, na min. 5-kovom BMW ??!!Častým merítkom dnešných "osvetových pracovníkov silnoprúdových médií"zaostalosti dopadov chudoby za socializmu na ľudí,bolo vystávanie v dlhých radoch na mandarinky ,či banány či dokonca na toaletný papier.Toaleťáku sme mali doma stále dosť a kupodivu mali ho aj v každej nemocnici či ambulancii.Mandarinky a banánay boli na pultoch pár krát v roku,pravda ,ale jabĺk,hrušiek,sliviek,melónov atď, podotýkam našich slovenských bolo.A bolo všetkého,resp.bola potravinová sebestačnosť,čo sa dnes niekomu zle počúva.Nebolo treba španielské jablká a nemecké či francúzske zemiaky.Čo môže byť dôležitejšie pre každý štát,ako schopnosť zabezpečiť pre svojich občanov dostatok potravín.A kvalitných,My ,čo si pamätáme mlieko,Karola džúsy,lacné chutné ovocné malinovky,cukrovinky,čokolády,.Bolo toho menej ,ale kvalitnejšie.No my sme zavideli západu prepchaté obchoďáky všakovakým tovarom.Máme ich tu,a zistili sme o čom to je .Celoročne nahnité mandarinky,nádherné jabíčka ako maľované,len tá chémia v nich,čokoládky tenučké,ako záložka do kmihy,handry ,braky,tony nepotrebných vecí až sa regále prehýbajú.Treba sa nám rozhodnúť,ináč to asi nepôjde,Jednoducho ,voľba,buď ,alebo.Alebo kamarát ,s úprimným stiskom ruky,ťahajúci ma, si niekde posedieť a pokecať bez obáv z "nepríjemných tém a vyzváňania mobilu, ALEBO plný hypermarket nepotrebností,s mozgočistiacou hĺbkovou reklamou,slobodne podnikajúcich,špecialnym súdom za vraždy súdených a prepustených mafianov ,pardon podnikateľov,politikov,proste ľudí pre ktorých 100 eurová bankovka je ako použitý lístok MHD.Sloboda ,demokracia,sľúbili sme si lásku,/prepáčte za výraz/, KDE V RITI OSTALA??

 
 
 
filip | ip:95.103.16 | 2010-05-26 (22:45)
62% hlasovalo = 3
mínus plus
Pri pohľade naspäť mi vtedy ako prvé bolo divné pri tej radosti a zvonení kľúčikmi,že si budeme musieť utiahnuť opasky.Zaznievalo to už z tribún,ale prečo si ich treba uťahovať som nechápal.Teraz už viem a oni vedeli už vtedy.
 
 
 
firex | ip:84.72.12. | 2010-05-27 (00:22)
54% hlasovalo = 3
mínus plus
v podstate sebakritika... kvoli takym aky si/sme je to take ake to je.

Priznajme si uprimne, urobili sme niekedy nieco proti tomu aby sa u nas znicilo co sa pracne a nie velmi efektivne budovalo ale aj tak prinasalo pomerne velky blahobyt?

Spravame sa stale ako nezodpovedne deti, len frfleme, raz na komunizmus potom na kapitalizmus ale prevzat zodpovednost za svoje ciny a buducnost to nie, radsej nech to urobia za nas taki ako vladko meciar, slota, fico alebo dzurinda...

Vsetko je zrejme o samovzdelavani, sebazdokonalovani, zaujme, komunikacii a o dostatocnom pocte uvedomenych samostatne mysliacich ludi vaziacich si tvorivu pracu, inak je to vsetko len stredovek v inom baleni, od ktoreho mozte cakat len panskou bagandzou do zadku

 
 
 
firex | ip:84.72.12. | 2010-05-27 (09:06)
63% hlasovalo = 6
mínus plus
"Kupujeme cigarety,ktoré nám zakázali fajčiť tam,kde sa fajčiť vždy mohli. Okrádajú nás ako malé deti na piesočku a z každej predanej krabičky nám jednu-dve vytiahnu už pred predajom."

Tak toto by ma trapilo najmenej, ak nieco dobre priniesla doba tak je to urcite aj zakaz fajcenia.. Jedna z najhnusnejsich drog aka existuje, otravuje neustale vsetkych naokolo, robi z ludi total babky mysliace len na to kedy si budu moct zase slahnut a ako sa uliat. Filmy sice robili z fajciarov lezer hrdinov ale to ze aki su to vlastne smradlavi chudaci to sa nikde nehovori. Ved sa pozrite na tych co vzdy niekde postavaju, klebetia, uz maju vselijake pozy vyvinute aby im ruka z drzania cigarety neodpadla, otrasne, baby po balkonoch, dvere zavrete aby im bytik nenapachol s jednou rukou podoprenou jak 'pichac pred slehou; a len stoja a stoja a tahaju, a susedia sa mozu aj zjebnut ked im to stupa do nosa


 
 
 
Stratus | ip:89.173.36 | 2010-05-27 (09:30)
59% hlasovalo = 7
mínus plus
firex-chod sa pozrieť napr.na račko ráno pred šiestou.
Kolona áut a v každom iba šofér.
Z výfuku sa dymí a okoloidúci chodci-nefajčiari vdychujú.
Možno aj ten šofér je nefajčiar a možno taký fundamentalista,ako ty...
Ten šofér si potom zájde večer do fitneska a pobehá si po páse-miesto to,aby ráno išiel do práce pešo...

Ja viem-fajčenie škodí zdraviu.
Ale iba tomu fyzickému.
Psychickému prospieva!

Hitler tiež nefajčil,nepil alkohol,dokonca ani čaj a spávať chodil so sliepkami.

Ja mám z takých ľudí skôr strach.
Radšej pobudnem v blízkosti fajčiara a pri pivku,ako pri nejakom narušenom askétovi.

 
 
 
Stewe002 | ip:109.255.1 | 2010-05-27 (16:40)
74% hlasovalo = 9
mínus plus
Studena sprcha dnesnej reality vsak?... Boli sme vsetci dost kruto oklamany a podvedeny.. ale to je pre majstrov klamu hracka! nebudem hajit socializmus lebo nebol dokonaly a trebalo vela veci dotiahnut, ale nechat republiku a jej bohactvo rozkradnut zapadnymi imperialistamy to je dost silna kava.. Ako, to, ze sme skoro vsetko co bolo dobre rozpredali je jedna vec.. Ale to, ze nas ty co to kupili za babku mimochodom..., vykoristuju a my makame za biedne male peniaze kazdy den.. to sa uz tazko da shltnut... dnes uz nepomozu ani slzy.. ani nareky.. Inak, slovencina ma presny popis reklamy.. Re - Klam - A .. Re-cize opakujuci, Klam-Nemusim asi vysvetlovat, A-doplnok.. Takze zapnite si TV a sledujte opakujuce sa lzi a klamy.. je to predsa to co sme nakoniec chceli, kvoli comu sme dovolili vsetko rozpredat no nie? a to vsetko len kvoli Hamburgru a CocaCole plus videorekorderu a farebnej telke..
 
 
 
klinec | ip:85.216.14 | 2010-05-27 (19:24)
72% hlasovalo = 8
mínus plus
zatial co v socializme stal clovek proti rezimu, kapitalizmus je bojiskom cloveka proti cloveku.

zatial co zo socializmu sa dalo ujst, z kapitalizmu sa ujst neda.

 
 
 
JA | ip:81.89.60. | 2010-05-27 (22:13)
75% hlasovalo = 14
mínus plus
To ZLO je dielom nás všetkých. NEVOĽTE. Nekupujte čínske výrobky. Nedávajte peniaze do banky. Nepozerajte TV o 20h. Zásadne bojkotujte, čo vám vnucujú v reklame.
A hlavne: NEFŇUKAJTE.
Ja tamto hore činím, ale sám to neutiahnem.

 
 
 
firex | ip:84.72.12. | 2010-05-27 (23:14)
50% hlasovalo = 4
mínus plus
Stratus dobry postreh o tom dnesnom sedeni a fitku, dakedy bol fitkom zivot, nebolo treba vyhadzovat energiu nadarmo vo volnom case aby clovek fyzicky nezdegeneroval (ale zato bolo dost zodratych)
Aby som upresnil nie som proti fajceniu, resp. 'drogam' ako takym, ked to robi clovek uvedomele na spravnom mieste a prilezitosti a nerobi tym inym zle.
Mal to byt povodne obrad, ale to fajcenie, co je vidiet dnes je obycajne bezohladne drogovanie. Fajciari su po case vnutornych/vonkajsich vycitiek specialisti na aroganciu schovavania sa za dymovu clonu, dolezite gesta a tlachy aby vyzerali silne osobnosti. Su to majstri v utekani od prace a vytvarani lokalnych spolocenstiev, ktore sa navzajom psychicky drzia, 'zastavia sa', to mas pravdu, preto su vacsinou na tom psychicky lepsie ako ti co makaju cely den, nemaju cas premyslat a su v podstate sami.
Musim sa ale smiat tej detinskosti napodobnovania fajciacich frajerov z niekdajsich kultovych filmov, mudrackemu pritakavaniu fajciarskych podvchodovych intrigarskych 'priatelov' z dlhej chvile, a hlavne to ako si teritorialne dokazu flochat na niekoho kto 'len tak' ide okolo a nevie sa s nimi dat 'do reci' (fajcenia + opisane), trosku cmuchat ich smrady a prikyvovat ich 'problemom so zavalenim pracou kvoli comu sa vlastne ventiluju vonku lebo by inak zcvokli'
Su to vsetko skratka vzacne duse, velki makaci ktory maju vela starosti aj za nas vsetkych a preto by sme sa im mali radsej klanat ked ideme okolo, lebo oni uz zatial stihli urobit tony prace a 'konecne' maju cas na 'malu pauzicku' kym to znova v praci krvavo roztocia

 
 

Ukázať príspevok od prispievateľa otvoreneoci | ip:67.213.71
 
otvoreneoci | ip:67.213.71 | 2010-05-28 (03:22)
36% hlasovalo = 4
mínus plus

Milé otvoreneoci, asi si nepochopil o čom bol ten článok. Nie o robení a nič nerobení, či kapitalizme alebo socializme, ale autor pochopil obludné rozmery dneška vystihol podstatu, že v tomto dnešnom "úžasnom a dokonalom umelom svete" chýbajú také základné priority akou je ľudskosť, skutočné priateľstvo, spolupatričnosť, rodina, súcit, láska a vôbec čistý ľudský rozmer.

Mili citatelia, ale ano ja som pochopil ten clanok, len niektori nevidia podstatu veci. Pre upresnenie z hore uvedeneho citatu na moju osobu: Ano chybaju tie priority jak su tam vymenovane, ale moji drahi za to sa mozete podakovat socializmu, tam vsetky hodnoty zanikli. Rozkvitala falos, zavist, udavacstvo, zahalanie, zlodejstvo, uplatkarstvo, lizanie zadkov a toto ste vtedy nevideli? Jaku demokraciu chcete budovat s takymto dedicstvom po sociku? Presne taku jaku mate, Ja este za sociku som emigroval, lebo som sa nemohol pozerat na ten bordel. Zijem vo vyspelej demokratickej krajine a ja sa nemozem stazovat. Ked nechcem jest margarin mam vyber medzi desiatimi vyrobcami masla. To skutocne vsetci co sem prispievate ste az teraz zobudili? Ten clanok je onicom vazeny.

 
 
 
Stratus | ip:89.173.36 | 2010-05-28 (06:54)
60% hlasovalo = 5
mínus plus
firex-ked to tak vidíš...
Cigareta je spoločenská droga.Fajčiari sú spoločenskejší,viac uvolnení,lepšie informovaní,dokážu lepšie riešiť problémy-lebo si vymieňajú počas fajčpáuz skúsenosti.
Tieto štvorminútové prestávky prispievajú k podávaniu väčších výkonov.
Fajčiari tvoria medzi sebou zvláštnu komunitu,v ktorej fungujú väzby o akých sa nefajčiarom ani len nezdá.
Mám kolegu nefajčiara,ktorý do každého rýpe-je to znôška neuroz.
Každý ho už posiela-hádaj kam,ked začne to svoje kázanie o škodlivosti fajčenia.
Osobne si myslím,že fajčiari sú vo všeobecnosti viac tolerantní,ako poniektorí nefajčiari.
Ked si ideme zapáliť,ide ho šľak trafiť od závisti,že partia dobre naladených ľudí si ide dať jednu.
X-krát som ho volal-pod s nami-ved sa postavíš dalej-ked ti vadí dym a on spustil podobné drýsty ako ty,len to všetko povedal za cca 10 sekúnd!
Hotový neurotik!
On nepatrí do žiadnej partie,lebo nefajčí,nepije a už ked aj niekde sme pokope,začne prejavovať svoj skrytý hnev a začne vôkol všetkých urážať.
Radšej keby sa naučil fajčiť!
Takto bude žiť 100 rokov,cvrkať do plienok,robiť prednášky o škodlivosti fajčenia svojej opatrovateľke a inak liezť na nervy všetkým.
Keby fajčil,dožil by sa o 20 menej,ale nikomu by neliezol na nervy a aj kvalita života-hlavne duševného by bola vyššia!
Ved v živote nejde o kvantitu,ale kvalitu!
Radšej sa dožijem menej,ale budež žiť,ako viacej a skončím ako storočné klbko neuroz!

 
 
 
karolhlvka | ip:213.151.2 | 2010-05-28 (07:10)
54% hlasovalo = 3
mínus plus
Autorovi článku ďakujem.
 
 

Ukázať príspevok od prispievateľa enslow | ip:178.41.83
 
enslow | ip:178.41.83 | 2010-05-28 (11:07)
29% hlasovalo = 7
mínus plus
Ked ti chyba co tu bolo odstahuj sa do ciny pop koreji tam to mas stale..mozno ta aj potlapkaju po pleci..progress je nezastavitelny a styl socialimuzmu by raz skolaboval..bavilo ta stat pol dna na banany?popripade ine ovocie?mne je teraz dobre zijem tak ako ja chcem treba sa vedet zariadit a nie stale fnukat..
 
 
 
supa | ip:178.41.11 | 2010-05-28 (11:28)
67% hlasovalo = 5
mínus plus
Jasne, vyborna uvaha!
Kazdy kto nie je mentalne obmedzeny, skor ci neskor podobne zanalyzoval
tento system a snad sa aj zacal spravat ludsky. Aspon v ramci svojho
blizkeho okolia. Len tak sa da vypadnut, alebo ak chcete odbremenit
od toho bludneho kruhu materializmu a konzumu. spravna cesta ide inym smerom.

Za vsetko hovori moja vcerajsia skusenost. Som doma, prisla burka a vypadla
elektrina. Na to vypadol vysielac Orange, ktory nas kryje a ja som si opat
uvedomil, ze nakolko som v tomto systeme "slobodny a nezavisly".

 
 
 
cecilia | ip:78.98.255 | 2010-05-28 (11:50)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
zabudli ste na KDE SA PODELA,NA LUDI KTORI Už NEVERIA V LASKU A DOBRO.
 
 
 
beko | ip:109.79.48 | 2010-05-29 (18:53)
62% hlasovalo = 3
mínus plus
Krásne napísané... kruto výstižné, a bohužiaľ pravdivé...
 
 
 
Lukas | ip:188.167.3 | 2010-05-29 (20:28)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
Ja si myslim ze prisla nova doba ..
 
 
 
firex | ip:84.72.12. | 2010-05-30 (00:32)
50% hlasovalo = 6
mínus plus
STRATUS - neviem odkial beru vlastne fajciari pravo kazdych 15-20 minut ist na 5 min na cigaretu a predtym 5 minut uz mysliet na to ze by bolo dobre si dat dalsiu... Pritom nevidel som viac nervoznejsich, neurotickejsich ludi pomaly schopnych zabijat ako fajciar, ktory si nemohol ist dlhsiu dobu dat svoju drogu.
A naozaj je to pre normalnych ludi na porazenie, lebo fakt si vytvarate paralelny svet v ktorom sa navzajom 'chapete', zvyhodnujete v praci (ako gayi v showbiznise), ako som to povedal pri tom vchode a stichnuti a pozorvani 'puritana'...
To ze ste uvolneni tomu neverim, proste ste v rausi ze ste dostali davku a ani sa poriadne nevnimate, len tak podvedome, skuste sa rozpravat ked si to nedate. Je to ako v krcme po par pivach, vsetci su velki kamarati a vsetky zeny su krasne.
Ja sa rad s ludmi stretnem, prejdem, porozpravam, zasportujem, zasmejem, pofilozofujem, ale vy ste v podstate bezohladni paraziti, lebo inak sa otvorene 'spolocensky' v praci drogovat neda.
Mam kolegu co fajci fajku a ide si zapalit tak raz max 2x za den, pekne to vonia a ma to styl, ma v hlave poriadok a na svoj vek velmi chapavy a je velmi zodpovedny.
Naproti tomu mam super sefa ktory je sice fakt hlavicka ale ma jednu chybu ze je zavislak na cigarete (rekord ma mozno 4 minuty aj s cestou, fakt) a musi si ist zapalit aspon raz za pol hodinu. Stale nema cas v klude podebatit, jedine ked ide na cigaretu vtedy ho musim vystihnut ak nieco chcem. Keby ten cas co venuje cigarete radsej venoval nam kolegom prist na 5 minut pokecnut bolo by vsetko omnoho lepsie (aj ked to nie je zle)
Co tym chcem povedat je ze zo svojho zastreteho pohladu to vnimas ako nieco dobre, pretoze to sa droga brani a obhajuje sa ale to presne iste robia vselijaki ini zavislaci len nie su v takom pocte aby sa z nich stala dostatocne silna skupina aby MUSELI byt tolerovani respektive kedy prevezmu vladu a ustanovia svoju zavislost za normal a nezavislych za nenormalnych. BACHA NA TO

 
 
 
firex | ip:84.72.12. | 2010-05-30 (01:10)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
STRATUS: a linka na clanok o cigach tu na dolezite http://dolezite.sk/Tabakove_spiknutie_Dokument_.html

 
 
 
Delfi | ip:85.216.19 | 2010-06-01 (12:21)
55% hlasovalo = 1
mínus plus
http://video.google.com/videoplay?docid=4642167330989213588#

myslim si že ked si to pozriete pochopíte všetko :( bohužial smutná realita,tento svet ovládajú len svetove banky a pod ich nátlakmi aj naši veľkí politici a my všetci sa len pretvarujeme,že je všetko v poriadku,pritom si neuvedomujeme,že všetko speje práve k opačnému záveru , smutné :(

 
 
 
Michal | ip:212.5.194 | 2010-06-02 (10:22)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
Možno ešte máme nádej ak sa budeme striktne a všetci držať ústrednej myšlienky tohoto videosnímku.

http://tvina.sk/index.php?zobraz=videoarchiv&;hraj=1071

Držme si palce !!!

 
 
 
Michal | ip:212.5.194 | 2010-06-02 (10:53)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
Bohužiaľ. Ak skopírujem adresu snímku objaví sa len hlavná stránka. Odporúčam nájsť si na tvina.sk vo videoarchíve stranu 55 (prípadne 54, alebo 56 v závislosti na tom ako sa pridávajú, alebo rušia videosnímky v archíve) a otvoriť si videosnímku "Cesta k sobě."
 
 
 
Limak | ip:81.88.129 | 2010-06-17 (08:27)
42% hlasovalo = 2
mínus plus
V článku "Pohľad naspäť" je veľa poznatkov s ktorými sa nedá nesúhlasiť, ide o pravdivý avšak trocha zjednodušený - jednostranný pohľad. Na jednej strane sa negatívne posudzuje pokrytectvo kapitalistickej (materialistickej, konzumnej) spoločnosti, avšak už sa pozabúda aj na výsledky práce tejto spoločnosti. Napr., že naši lekári sú radi, ak dostanú k dispozícii kvalitné zariadenie zo západu, umožňujúce spresnenie diagnózy príp. zjednodušenie alebo zrýchlenie liečenia, keď je ozaj zle, pacient siaha po liekoch bez ohľadu na to, či boli vyrobené na západe alebo nie, atď. Vďaka demokratickému zriadeniu je ďalší vývoj ľudskej spoločnosti len a len v našich rukách - rukách občanov. Ak si väčšiana občanov bude priať zmeny v spoločnosti, tak k nim aj postupne príde a nič tomu nemôže a nebude môcť zabrániť, okrem zmeny režimu. K zmenám však je potrebná príslušná výška ľudskej múdrosti (dôstojnosti) a právneho povedomia.
 
 
 
julo | ip:213.220.2 | 2010-06-17 (09:25)
55% hlasovalo = 1
mínus plus
Limak
V podstate s tebou suhlasim.Ale..
-pises,ze k zmene je potrebna vacsina mudrych a uvedomelych obcanov.kde ich preboha vezmes?Skus sa pozriet,ako zije vacsina?Vacsinou sme otroci..doslova(aj ked som niekde cital,ze otroci pracovali ovela menej ako my dnes+mali istu stravu a noclah).Napriklad,kto by si dnes mohol dovolit stat v tych povestnych frontach?Ludia v chvate nakupia v supermarkete vsetko,co potrebuju,nielen preto,ze je to lacnejsie,ako u sukromnika,ale hlavne usetria cas.Nemusia cakat u pekara,masiara,v zelenine,ale ofrflu len jednu frontu...potom dojdu domov,strcia nieco nechutne do mikrovlnky a zvalia sa pred telku.Ja ich chapem,su z tej otrociny unaveni.A aj ked vidia,ze je nieco zle,nemaju energiu,nemaju cas ist do hlbky problemu.Pretoze je to systemovy problem a je potrebne casovo narocne zbieranie a triedenie informacii,aby prisli na to,ako to funguje.A potom by to chcelo nejako sa organizovat,lebo clovek sam system nezmeni.Proste,dnesny system je nastaveny tak,ze zmena zdola je skoro nemozna.Pisem"skoro"a dufam,ze sa to nejako podari.Lebo takyto system speje bud k totalnemu vyhladeniu ludstva,alebo musi skoncit,lebo takto sa zit neda..nie je to dostojna existencia.

Mozno je to trochu chaoticke,ale prave som sa zobudil,tak sa ospravedlnujem:-)

 
 
 
Kveta | ip:178.40.41 | 2010-06-17 (15:59)
55% hlasovalo = 1
mínus plus
Nedávno dávali v TV reláciu z jednej slovenskej nemocnice. Chirurg hovoril o tom, že každý rok amputujú cca 16 bezdomovcom omrznuté nohy. Potom im dajú invalidný vozík a vyšupnú ich späť na ulicu, keďže v sociálnych zariadeniach niet miesta (a financií). A tam ich potom nechajú demokraticky a slobodne zomrieť...
 
 
 
Kveta | ip:178.40.41 | 2010-06-17 (16:05)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
Nedávno dávali v TV reláciu z jednej slovenskej nemocnice. Chirurg hovoril o tom, že každý rok amputujú cca 16 bezdomovcom omrznuté nohy. Potom im dajú invalidný vozík a vyšupnú ich späť na ulicu, keďže v sociálnych zariadeniach niet miesta (a financií). A tam ich potom nechajú demokraticky a slobodne zomrieť...
 
 
 
Kveta | ip:178.40.41 | 2010-06-17 (16:06)
55% hlasovalo = 1
mínus plus
Nedávno dávali v TV reláciu z jednej slovenskej nemocnice. Chirurg hovoril o tom, že každý rok amputujú cca 16 bezdomovcom omrznuté nohy. Potom im dajú invalidný vozík a vyšupnú ich späť na ulicu, keďže v sociálnych zariadeniach niet miesta (a financií). A tam ich potom nechajú demokraticky a slobodne zomrieť...
 
 
 
Z | ip:86.47.161 | 2010-07-01 (03:41)
57% hlasovalo = 4
mínus plus
zaujimavy nazor...akoby sme spoznavali vlastne tiene v tomto technologickom prevrate ludskeho ducha :) ale verim, ako nas este v 90rokoch stare dobre ceskoslovenske rozpravky ucili, dobro zvitazi :)
 
 
 
Jan | ip:77.100.25 | 2010-12-20 (13:09)
58% hlasovalo = 2
mínus plus
Vdaka Sambaly za vynikajuci clanok.Jednoducho,vecne a pravdivo napisane myslienky,ktore nas nutia zamysliet sa...
 
 
 
miro | ip:195.168.1 | 2011-02-07 (09:51)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
suhlasim s clankom. Avsak tolko hrubic, co v tejto diskusii som uz davno pohromade nevidel.
 
 
 
Maja | ip:84.245.71 | 2011-03-16 (13:41)
57% hlasovalo = 4
mínus plus
Zrazu koľko chvály na socializmus. Ja si pamätám, že keď som sa ešte za éry socializmu niekde vyjadrila, že si máme vážiť, že v ňom žijeme, tak som bola akurát na posmech a nikto sa ku mne nepridal, potom ma život naučil, že mám byť radšej ticho. Nikdy sa nikto ku mne nepridal. VŠETCI na socializmus svorne nadávali ostošesť.
A teraz, keď je dávno preč, zrazu toľko chvály a samé superlatívy?? Neboli ste to aj vy, čo naňho vtedy len nadávali?? A teraz ho idete pomaly glorifikovať !!!

 
 
 
xaxo | ip:217.75.87 | 2011-09-14 (11:56)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
Maja, to neni chvala, to je realizmus. To je porovnanie,to je tragedia do ktorej sme sa chytili...ostatne si uz premietni do vsedneho zivota.....
 
 
 
Muchache . birawica73 | ip:95.102.18 | 2011-10-31 (14:45)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
Firex a Stratus zbytočne sa obidvaja hádate každý si z vás aj tak bude mlieť to isté. Zabúdate , že nejde o to či je človek fajčiar, nefajčiar , slovák či francúz ale aký ten človek je. Samozrejme sú aj bezohľadný fajčiari a sú aj v pohode fajčiari. Tak ako sú aj psychicky vyrovnanejší fajčiari ako nefajčiari a tak ako aj nie sú, napr. tým že väčšina chce po čase prestatť a to nutkanie tiež nie je bohvie čo . Tak ako sú aj spoločenský fajčiari , tak sú aj spoločenský nefajčiari , lebo Stratus to popísal tak akoby každý kto nefajčí a nepije je "skrachovanec" .. Pritom taký človek si nájde sebe podobných a namiesto "chlastania" budpú robiť iné činnosti čo ich napĺňajú viac ako to fajčenie, tak debatovať o tom fakt nemá zmysel....

Môj názor na všetky tieto zlozvyky je asi také , že je to súčasť tejto upadajúcej civilizácie a nevedomia ľudí .

 
 
 
ShRot . segafoty59 | ip:89.173.11 | 2011-12-14 (09:45)
42% hlasovalo = 2
mínus plus
najskor som si myslel ze sa bude jednat o nejaky hodnotny kriticky clanok, ale po prvom odseku sa to zmenilo na zufale vyplakavanie za chimerou akejsi stastnej minulosti, marna nostalgia...vraj zly zly zly kapitalizmus...ludia aj vy co podobne zmyslate tuna, pretoze vidim ze sa stotoznujete s touto uvahou, prebudte sa. vsetko je to vo vas, nie nejaky system urobi svet lepsim, nie tovary, nie peniaze ani institucie verejnej spravy, ani zakony, nic z tohto svet nespravi lepsim kym ludia budu takto smutne truchlit za iluziami. vsetko je to v nas, autor by mohol kludne napisat aj pozitivny k boju a vzopretiu motivujuci clanok, ale on sa rozhodol vidiet svet ocami zufaleho porazeneho. absolutne sa nestotozunuje s tymto postojom, a hoci su tam zrnka pravdy v tej uvahe, su velmi nevhodne podane, tendence, aby vytvorili dojem krasnej sladkej minulosti, plnej slobodnych, v ustrety stastnej buducnosti s usmevom kracajucich ludi, kdezto sucasnost je pochmurna, plna zlych technologii sluziacich k zotroceniu cloveka..vravim vam, nechceli by ste sa vratit do ideologickej diktatury, uvedomte si ze to co sme dnes, to zle co je v nas, je prave vysledkom toho co bolo, neslobody, vnutenej tuposti, zakazu premyslat a vyjadrit sa. autor nech je rad ze moze slobodne vyplakavat a sirit svoje zufale uvahy o reklame a vyrobkoch a drogach ktore nicia ludi. kto je slobodny, sam sa rozhoduje ako svoj zivot vedie. ZOBUDTE SA!!!
 
 
 
Roman . nacacyde54 | ip:95.131.13 | 2012-01-03 (13:26)
58% hlasovalo = 2
mínus plus
ShRot . segafoty59 - hlavne ty sa zobud! To co sa v clanku pise, to je realita. To co sa snazis nahovorit ty, je len obycajna fikcia o slobode a demokracii. Ta tu uz davno neni a mozno dopadneme horsie, ako za toho zatracovaneho totalizmu.
 
 
 
jajoapajo . votemuto25 | ip:88.212.37 | 2012-01-05 (15:36)
55% hlasovalo = 1
mínus plus
S článkom sa nedá nesúhlasiť. Je to krutá pravda.
Mňa trápi aj to že sa denno denne pozeráme v TV na našich hradných pánov, ako na ľudí ktorý dostali "mandát" riešiť všetko za nás(majú funkcie, ochranu, právomoci atď), a zodpovednosť žiadnu. Kradnú nehoráznym spôsobom, a potom sa ešte tvária ako je všetko OK a v intenciách zákona(ktoré sami schválili), a podávajú trestné oznámenia. Nakoniec samozrejme, všetci sú nevinní, a takýmito "kauzami" nás šalia a odpútavajú našu pozornosť od reality. Ako spieva-l Karel Kryl:"nasrat, jó nasrat"
Ale hold, normálny človek sa asi do takejto "politiky" hrnúť nebude pokiaľ nie je bez chrbtovej kosti, nie je nenažraní, nie je zlodej, nie je arogantný ....
A ešte jedna vec, nemyslime si že je to len u nás také zlé. Vo "vyspelejších" štátoch politici kradnú tak isto, len už majú sofistikovanejšie praktiky ako sa nabaliť.

 
 
 
erytro . cumejawe75 | ip:88.212.37 | 2012-02-09 (21:27)
50% hlasovalo = 0
mínus plus
Sambaly: Toto je jeden dokonalý článok. Absolútne vystihnutý obraz doby ktorá bola a doby ktorú sme si vytvorili. Perfektné rečnícke otázky, páči sa mi štýl akým je táto úvaha napísaná.